Overslaan en naar inhoud

Van de pil tot vaccinaties: wat als je het even niet meer weet?

Geplaatst op: 7 mei 2025

Als het over jouw gezondheid gaat, wil je betrouwbare informatie. Helaas vind je online ook veel verzinsels en desinformatie over wat er wel of niet goed voor je is. Bijvoorbeeld over voeding, vaccinaties of het slikken van de pil. Als je je afvraagt of een advies wel klopt, kun je bellen met de Twijfeltelefoon. Willemijn van der Kleij is teamleider bij de Twijfeltelefoon en vertelt over wat ze daar doen.

Wie is Willemijn van der Kleij?

Willemijn van der Kleij is chirurg in het Flevoziekenhuis. Tijdens haar studie Geneeskunde begon Willemijn met werken voor de Twijfeltelefoon. Ondertussen is ze projectleider geworden en combineert ze het met haar werkzaamheden in het ziekenhuis.

De Twijfeltelefoon?

‘De Twijfeltelefoon is een laagdrempelig nummer waar je naartoe kan bellen of WhatsAppen. Bij ons kun je over jouw twijfels en vragen praten met ervaren medisch studenten. De Twijfeltelefoon is in november 2021 opgericht. We merkten dat veel mensen vragen hadden over coronavaccinaties. Maar (huis)artsen hadden vaak te weinig tijd om dit te bespreken. Inmiddels kunnen mensen bij ons terecht voor meer soorten vragen. Bijvoorbeeld over vapen, de griepprik, bevolkingsonderzoeken en anticonceptie.’

Op de website van de Twijfeltelefoon vind je het telefoonnummer en meer informatie.

Hoe gaan jullie het gesprek aan als ik twijfel?

‘Als je ons belt, dan doen we eerst twee dingen: luisteren en doorvragen. Want twijfelen mag! Als je ons belt, betekent dit meestal dat je openstaat voor een gesprek. Hoe kritisch je ook bent. Wij proberen niet te overtuigen, maar we geven ruimte aan de twijfels en zorgen. Soms zit er een persoonlijke ervaring of angst achter twijfels. Daar gaan we op in.’

‘Ook heeft niet iedereen altijd toegang tot de juiste informatie. Informatie is bijvoorbeeld lastig te begrijpen als je de taal niet spreekt. We proberen alles zo goed mogelijk uit te leggen, ook in het Turks en Arabisch.’

Waar bellen de meeste mensen over?

‘Vaccinaties blijven het meest besproken onderwerp. Ons nummer staat in de herinneringsbrief van het Rijksvaccinatieprogramma. Daarnaast krijgen we veel vragen over het bevolkingsonderzoek naar darmkanker en over anticonceptie. Vrouwen vragen zich bijvoorbeeld af of ze de pil wel moeten slikken. We merken dat de jongere generatie, vooral jongere vrouwen, hun vragen liever stellen via WhatsApp in plaats van dat ze ons bellen. Dat kan ook komen omdat ze zich schamen.’

Bij de Twijfeltelefoon kun je terecht met diverse vragen over onder andere:

  • Vaccinaties, zoals de griepprik of HPV-vaccinatie
  • Ziekten als COVID-19, kinkhoest of darmkanker (bijvoorbeeld in het kader van bevolkingsonderzoek)
  • Het belang en de werking van vaccinaties
  • Wanneer en hoe je vaccinaties moet bijwerken
  • Anticonceptie, zoals de pil of spiraal

Wat is de reden dat je kan gaan twijfelen?

‘Veel mensen zien op sociale media informatie over gezondheid. Daar delen influencers soms misleidende adviezen of informatie met onvoldoende bronnen. Bijvoorbeeld over hormonen, vitamines of zonnebrand wel goed voor je is. Dit kan ervoor zorgen dat je het advies van de (huis)arts gaat wantrouwen. We leggen daarom goed uit hoe medische kennis tot stand komt. We vertellen dat we altijd alles meerdere malen checken, verschillende bronnen gebruiken en dat er veel wetenschappers hebben gekeken naar een onderzoek. Als we vertellen hoe bepaalde informatie en adviezen tot stand komen, wordt de twijfel bij onze bellers al snel minder.’

Waarom zou ik bellen met de Twijfeltelefoon?

‘Omdat we je niet willen overtuigen, maar helpen. We helpen je om een keuze te maken, op basis van juiste informatie en overwegingen. Je mag als patiënt een andere keuze maken dan de arts adviseert, dat is niet erg.’

Houd jij je professioneel bezig met de aanpak van desinformatie of gezondheid en wil je aan de slag met dit onderwerp?

-> Download dan de toolkit ‘Gecheckt? Wel zo gezond!’ met o.a. de animatievideo, een poster met gesprekstips en voorbeeldposts voor sociale media en meer. Je vindt ‘m hier.

Bereikbaarheid

De Twijfeltelefoon is bereikbaar via telefoon en WhatsApp. Je kunt ze bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 08:30 tot 13:00 uur. Iedere dag zijn er Nederlands en Engels sprekende medewerkers. Daarnaast is woensdag een Turks sprekende medewerker beschikbaar en vrijdag een Arabisch sprekende medewerker.  

  • Maandag 8.30 – 13.00 uur (Nederlands en Engels)
  • Dinsdag 8.30 – 13.00 uur (Nederlands en Engels)
  • Woensdag 8.30 – 13.00 uur (Nederlands, Engels en Turks)
  • Donderdag 8.30 – 13.00 uur (Nederlands en Engels)
  • Vrijdag 8.30 – 13.00 uur (Nederlands, Engels en Arabisch)

Dit artikel is onderdeel van 

Gezondheid
Kopieer koppeling

Enquete
Hoe ben je op de site terechtgekomen?
Voldeed het bezoek aan je verwachtingen; heb je alles kunnen vinden?