Hoe sociale media jouw beeld van de wereld sturen
Sociale media laten ons vaak eerst de negatieve kanten van het nieuws zien. Dat is geen toeval: berichten die slecht nieuws bevatten, zorgen voor meer reacties en klikken. Daarom duwen algoritmes deze berichten vaak bovenaan je tijdlijn.
Het gevolg? Je krijgt een vertekend beeld van de wereld en denkt dat het allemaal somberder is dan het echt is. Onderzoekers noemen dit ‘normalisering’. Wat klein en onaardig begint, kan leiden tot het wennen aan hardere en extremere uitingen.
In verkiezingstijd kan dit een groot effect hebben op het beeld dat jij hebt van politieke partijen en je stemkeuze beïnvloeden.
Tip: Zie je online veel negatieve berichten over politieke onderwerpen? Realiseer je dan dat het niet de echte wereld is. Het zijn uitzonderingen. Blijf kritisch en stem bewust.
Meer weten? Lees het interview met Sanne Kruikemeier, kijk deze video over AI chatbots en stemadvies of deze over hoe politieke partijen betalen voor jouw aandacht.