Stap jij uit je filterbubbel?

Sociale media zoals Facebook, Instagram en YouTube zetten algoritmesAlgoritmes in om hun aanbod op jouw tijdlijn te bepalen. Je krijgt te zien wat volgens hen past bij jouw interesses en voorkeuren. Dat is aan de ene kant heel handig. Maar je kunt hierdoor wel in een filterbubbel terechtkomen.

Wist je dat websites en sociale media door algoritmes steeds meer over jou te weten komen?

Sociale media gebruiken algoritmes om je zo lang mogelijk op hun platform te houden. Met behulp van algoritmes voorspellen sociale media welke berichten of video’s je interessant vindt. Dus als jij veel filmpjes van katten liket of deelt op sociale media, dan bieden sociale media jou nog meer kattenfilmpjes aan. Zo blijf jij langer door je tijdlijn scrollen. Tussen de kattenfilmpjes door krijg je advertenties te zien. Hier verdienen sociale media kanalen geld aan. Hoe langer jij online bent, hoe meer geld zij verdienen!

Algoritmes zorgen ervoor dat je meer berichten ziet die je leuk vindtDossier over algoritmes, en minder berichten die anders zijn dan wat jij leuk vindt. Zo kun je in een filterbubbel terechtkomen: je krijgt eenzijdige informatie die jouw waarheid versterkt. Het wordt moeilijker om een mening te vormen die gebaseerd is op meerdere bronnen. Soms weet je niet eens dat die bronnen bestaan, want je krijgt ze in je tijdlijn niet te zien.

Een filterbubbel is het verschijnsel waarbij websites en zoekmachines de resultaten afstemmen op jouw (eerdere) online zoekgedrag.

Op sociale media spelen algoritmes ook een grote rol in het verspreiden van nepnieuws. De makers van nepnieuwsberichten maken gebruik van die algoritmes om hun berichten te verspreiden. Algoritmes zien geen verschil tussen feit en fictie. Als er vaak op een bericht wordt geklikt, wordt het ook vaker getoond in Facebook of Google. Nepnieuwsmakers spelen hier slim op in door hun bericht extra aantrekkelijk te maken om op te klikken (clickbait).

Slimmer omgaan met algoritmes

Het is dus goed om in je achterhoofd te houden dat je op sociale media zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube, niet alle informatie te zien krijgt die beschikbaar is. Maar dat je informatie krijg op basis van de berichten die je hebt geliket en gedeeld. Wat kan je doen om slim om te gaan met algoritmes?

1. Laat minder sporen achter

Welke gegevens laat jij (on)bewust achter op internet? Door je hier bewust van te zijn, heb je ook sneller door waarom je bepaalde dingen te zien krijgt op websites. Test je privacy met de CyberskillsTest van Alert Online.

Je kunt minder sporen achterlaten door een adblocker of anti-tracker tool te installeren. Firefox biedt de functie “niet meer volgen” aan. Kijk op Veiliginternetten.nlVeilig Internetten welke tools worden aanbevolen.

2. Kom uit je filterbubbel

Een filterbubbel is vrij beperkend. Wat nou als je eens de andere kant van een verhaal wil horen? Hoe kan je uit je filterbubbel breken?

  • Volg meerdere nieuwszenders of kranten en like eens andere organisaties of mensen. Het zorgt ervoor dat je meer andere berichten krijgt te zien.
  • Lees het nieuws op de nieuwswebsites zelf en niet via sociale media.
  1. Algoritmes, https://www.mediawijzer.net/7-tips-om-filterbubbel-breken/
    mediawijsheid.nl/algoritmes/
  2. Dossier over algoritmes, Algoritmes spelen een steeds grotere rol in onze samenleving.
    mediawijzer.net/nieuw-dossier-over-algoritmes/
  3. Veilig Internetten,
    https://veiliginternetten.nl/themes/situatie/reclames-lijken-mij-te-volgen-hoe-kan-dat/
Kopieer koppeling